Hvordan skriver man en uopfordret ansøgning?
Tips, skabelon og eksempel


Der er mange, som får fingrene i deres næste job med en uopfordret ansøgning. Når du giver dig i kast med at kontakte en virksomhed uopfordret, skal du både sørge for at være klædt godt på til at søge og få formuleret en knivskarp jobansøgning. Det er højst sandsynligt lettere sagt end gjort og for mange er den uopfordrede jobsøgning lidt uoverskuelig at komme i gang med. For hvad er en uopfordret ansøgning helt præcist og hvor skal man starte jobsøgningen henne, når der findes så mange forskellige virksomheder?

Du er ikke blevet direkte opfordret af en virksomhed til at søge en stilling hos dem. Det betyder dog ikke, at de ikke ønsker at høre fra dig. Rigtig mange får en stilling, som i første omgang ikke blevet slået op. Det kaldes i fagtermer for uopfordret jobsøgning og uopfordret ansøgning. Det er udfordrende på en anden måde end den opfordrede ansøgning. Du skal nemlig selv overbevise virksomheden om, at de har et behov – og at netop du kan opfylde det behov med dine kompetencer. Er du klar til at give dig i kast med det? Så læs med her.

 

søge uopfordret

 

Hvad er en uopfordret ansøgning?

Man kalder det for uopfordret jobsøgning, når du på den ene eller anden måde henvender dig til en virksomhed, der ikke har annonceret, at de søger ny medarbejder. Den jobansøgning, du vælger at sende til den pågældende virksomhed, hedder derfor en uopfordret ansøgning. 

Det kan virke som en uoverskuelig opgave. Der findes alverdens virksomheder, så hvilken en skal du kontakte? Dertil føles det også for mange en smule grænseoverskridende – måske anmassende – at skulle kontakte en virksomhed, som ikke har bedt om det.

Du kan tage det helt roligt. Hele 83% af virksomhederne siger, at man sagtens kan søge uopfordret hos dem. Som udgangspunkt er det lettest at søge uopfordret ved private virksomheder, da alle stillinger skal slås op i det offentlige. Dertil er mindre private virksomheder vejen frem, da de sjældent har samme kapacitet til rekruttering som de større private virksomheder.

Hvor skal du så starte? Research! Undersøg de virksomheder, du allerede kender. Brug med fordel dit netværk: hvor arbejder de, og kender de andre interessante virksomheder? Brug også Linkedin til at navigere rundt. Det kan være, at du falder over en spændende virksomhed, hvor en fra dit netværk viser sig at arbejde, og derfor kan hjælpe dig med at få kontakt til virksomheden.

De to vigtigste “salgsargumenter” i en uopfordret ansøgning er – ifølge virksomhederne – at du for det første præsenterer dine kompetencer kort og præcist. For det andet at du i høj grad viser din motivation for at blive en del af netop déres virksomhed. Du skal overbevise dem om, at du er en gevinst at få ombord på deres team. Fortæl dem, at din motivation udspringer fra din store passion for… ja, hvad der nu passer i den givne situation. Arbejdsgivere er vilde med passionerede medarbejdere, så husk endelig at få dét med. 

 

Fordele ved den uopfordrede ansøgning.

Der ligger et arbejde i at søge uopfordret, for du har ikke stillingsopslaget at læne dig op ad. Der er heldigvis en masse fordele ved at søge uopfordret, og vi har samlet en række af dem her: 

logo Valgfrihed
Der er frit valg på alle hylder. Det er selvklart en fordel, hvis du søger hos brancher, hvor din kandidatprofil passer, men i princippet kan du søge hos alle virksomheder. Du vælger også helt selv, hvilke kompetencer du vil sætte i spil.

logo Synlighed
Når du søger uopfordret, bliver du synlig over for mange virksomheder på kort tid. Du behøver nemlig ikke vente på, at virksomheden slår en stilling op, før du kan gøre dig bemærket hos dem. 

logo Mindre konkurrence
Virksomhederne modtager mange ansøgninger ved opslåede stillinger. Det undgår du, når du søger uopfordret. Vi siger ikke, at du undgår konkurrence, men du har betydeligt færre modstandere. Og hvis virksomheden pludseligt skulle står og mangler en god kandidat, så kan de hive din ansøgning frem.

logo Du viser initiativ
Hvilket er en egenskab, som de fleste virksomheder vægter højt. Du er derfor allerede et point foran, fordi du har taget initiativ til at kontakte og vise stor interesse for lige præcis dén virksomhed. Det er et plus at være handlekraftig, så kast dig ud i det.

logo Virksomheden sparer tid og penge
Når en virksomhed modtager din spot on uopfordrede ansøgning, så sparer de både tid og penge på fx annoncering og rekrutteringsprocessen. I stedet serverer du dine kompetencer for dem på et sølvfad. 

logo At blive udvalgt
Virksomheden vil også synes, at det er positivt, at du har udvalgt dem som potentiel arbejdsplads. Af alle de virksomheder, der findes, har du rettet fokus på dem. Den ansøgning, de vil modtage, er derfor fra en oprigtig motiveret kandidat, og det er et plus i deres bog.

 

Skabelon og ansøgning eksempel

Vi har givet dig en forklaring på, hvad en uopfordret ansøgning er, og hvilke fordele der er. Dertil nogle tips til, hvad du skal fokusere på, når du giver dig i kast med at skrive. Ydermere giver vi dig her en skabelon og nogle forskellige eksempler på uopfordrede ansøgninger.

Skabelon uopfordret ansøgning

Eksempel 1 – uopfordret Can.merc.

Eksempel 2 – uopfordret Kommunikation

Eksempel 3 – uopfordret Nyuddannet